شیائومی (Xiaomi)
شرکت شیائومی (Xiaomi) در آوریل ۲۰۱۰ تأسیس و در ۹ جولای ۲۰۱۸ در هیئت مدیره اصلی بورس اوراق بهادار هنگ کنگ (۱۸۱۰.HK) ثبت شد. شیائومی یک شرکت تولیدکننده لوازم الکترونیکی مصرفی و هوشمند است که در سیتسم طراحی شده توسط شرکت گوشیهای هوشمند و سختافزار هوشمند با پلتفرم اینترنت اشیا به هم متصل شدهاند.
شیائومی ساختن شعار “با کاربران دوست شوید و جالب ترین شرکت در قلب کاربران باشید”، به طور مداوم نوآوری ها، تجربه کاربری با کیفیت بالا و کارایی عملیاتی را دنبال کرد. این شرکت بیوقفه محصولات شگفتانگیزی را با قیمتهای صادقانه میسازد تا همه افراد بتوانند در سرتاسر در جهان از طریق فناوری نوآورانه شیائومی لذت ببرند.
طبق گزارش Canalys، سهم بازار این شرکت از نظر عرضه گوشی های هوشمند در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ در رتبه ۳ جهانی قرار گرفت. این شرکت با پلتفرم AIoT (AI+IoT)، بیشترین تعداد مصرف کننده را در جهان را با ۵۲۶.۹ میلیون دستگاه هوشمند متصل به خود ایجاد داراست. گوشیهای هوشمند، تبلتها و لپتاپها. محصولات شیائومی در بیش از ۱۰۰ کشور در سراسر جهان در دسترس هستند. در آگوست ۲۰۲۲، این شرکت برای چهارمین بار در فهرست Fortune Global 500 در رتبه ۲۶۶ قرار گرفت که ۷۲ پله نسبت به سال ۲۰۲۱ بالاتر بود.
شیائومی یکی از اعضای شاخص Hang Seng، Hang Seng China Enterprises Index، Hang Seng TECH Index و Hang Seng China 50 Index است.
تاریخچه شیائومی
تولیدکننده چینی تلفن همراه دوازده سال پیش از صفر شروع به کار کرد و از آن زمان توانسته است وارد بازار گجت ها و دستگاه ها شود و در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۵ میلیارد دلار درآمد کسب کند. در حالی که لوگوی این برند مترادف با ماموریت غیرممکن (Mission Impossible) است، چالش های این شرکت هنگام ورود به بازار بسیار مانند لوگوی آن پیچیده و غیر ممکن بنظر میرسید. برای رسیدگی به این موارد، شیائومی به طرفداران خود اجازه داد تا با ایجاد انجمن های رابط کاربری MIUI در فرآیند تصمیم گیری شرکت کنند. این شرکت از بازخورد طرفداران برای بهبود نرم افزار در به روز رسانی بعدی خود استفاده کرد که در به دست آوردن قلب میلیون ها کاربر در سراسر جهان موفق شد.
در اکتبر ۲۰۱۳، شیائومی، تولیدکنندههای بزرگ گوشی های هوشمند در جهان را شکه کرد و نشان داد که حریف قدرتمندی میتواند برای او همه آنها باشد. این شرکت در سه ماهه سوم همان سال ۴۶.۲ میلیون گوشی هوشمند به فروش رساند. در پاییز ۲۰۱۳، شیائومی به رتبه پنجم در بین برندهای تجهیزات موبایل در چین دست یافت. تا پایان سال ۲۰۱۴ تبدیل به سومین سازنده گوشیهای هوشمند در کشورهای جهان شد. تا پایان سال بعد، این شرکت قرار بود چهارمین تولیدکننده بزرگ تلفن همراه در جهان شود. این نشاندهنده کادر حرفهای و هیئت مدیره بسیار قوی این کمپانی است.
در سال ۲۰۱۳، شیائومی اولین گوشی هوشمند خود را با نام Mi3 معرفی کرد. در آن زمان، شیائومی یک استارت آپ سه ساله بود. Mi3 در کمال تعجب ۱۸.۷ میلیون دستگاه فروخت که یک رکورد برای یک گوشی با این کیفیت است. با وجود این، این شرکت گوشی های هوشمند Redmi 3 و Mi3 خود را در سنگاپور عرضه کرد. به محض ارائه به بازار سنگاپور در کمتر از دو دقیقه، هر دو مدل فروخته شدند!
درآمد و رشد شرکت
سرمایه گذاری های اخیر این شرکت در خودروهای الکتریکی نشانه مثبتی برای رشد اقتصادی در آینده است. این شرکت بیش از ۵۰۰ مهندس را برای این پروژه استخدام کرده و قصد دارد تولید انبوه را در نیمه اول سال ۲۰۲۴ آغاز کند. این شرکت همچنین ۴۶ میلیارد یوان (واحد پول چین) سرمایه گذاری بلندمدت دارد که عمدتاً سهام است. ارزش سهام این بخش در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹، ۱.۳ میلیارد یوان افزایش یافت، در حالی که سهام کلی شرکت ۳.۴ میلیارد یوان کاهش یافت!
در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱، شیائومی به گسترش حضور خود در بازار جهانی ادامه داد. این شرکت با ۱۷.۰ درصد از سهم بازار به جایگاه شماره ۲ در اروپای غربی رسید. همچنین با فروش ۶.۸ میلیون گوشی هوشمند به رتبه اول در اروپای مرکزی و رتبه سوم در اروپای شرقی دست یافت. این نشان دهنده افزایش ۱۳۰ درصدی نرخ فروش سال به سال است. درآمد این شرکت تنها از طریق تلفن های هوشمند اکنون نزدیک به ۳۷ میلیارد دلار است.
در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱، بازارهای خارج از کشور شیائومی ۲۷.۱ درصد رشد کرد و آن را به سریع ترین عرضه کننده برند گوشی هوشمند در جهان تبدیل کرد. تجارت اینترنت اشیا آن نیز با سرعت بیشتری رشد کرده و ۴۵ درصد از کل درآمد شیائومی را به خود اختصاص داده است. گوشی های هوشمند آن از دستگاه های تلفن همراه سامسونگ در هند پیشی گرفته اند. این شرکت همراه با تجارت اینترنتی موفق، یک بازیگر اصلی در بازار تلفن همراه در چین و جهانست.
تجارت خارج از کشور این شرکت بشدت در حال رونق است. درآمد خدمات اینترنتی آن در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۰۰ درصد رشد داشته است که نزدیک به ۱۹ درصد از کل درآمد اینترنتی آن را تشکیل میدهد. علاوه بر این، بخش چینی شیائومی با ساخت مدلهای خردهفروشی و کسبوکار آنلاین جدید، همواره در حال گسترش است. همچنین انتظار دارد که همچنان شاهد گسترش مداوم برند خود در بازارهای سطح پایین باشد.
معنای شیائومی
نام شیائومی که یک اسم چینیست که در فارسی به دانه برنج ترجمه میشود. با وجود خطر شکست، این نام برای کمپانی انتخاب شد. از نظر معنایی نشاندهنده «از هیچ شروع کردن و رسیدن به اوج» است. در زبان چینی به صورت “Shao-mee” تلفظ میگردد. در تاریخچه این شرکت، این نام برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ استفاده شد.
لوگوی شیائومی
نام و لوگوی شیائومی یک طراحی ساده و در عین حال قدرتمند است. MI مخفف اینترنت تلفن همراه (mobile internet) و همراه ماموریت غیرممکن (mission impossible) بوده و مستطیل نارنجی رنگی عبارت mi را در خود جای داده است. خط وسط m از بقیه گلیف جدا شده و حرف i نقطه ندارد. نام چینی برند و آدرس وب سایت آن نیز در کنار نشان نمایش داده شده. تیم طراحی از زمان تأسیس شرکت در سال ۲۰۱۰ روی نام و لوگوی آن تا به امروز کار می کنند.
لوگو و نام این برند در چند سال گذشته دستخوش تغییرات اساسی شده است. اکنون این لوگو دارای گوشه های گرد است که تشخیص آن را آسان تر می کند. متن «شیائومی» نیز دستخوش تغییرات اساسی شده است. فونت جدیدی دارد که شیک و مدرن به نظر میرسد.
محصولات شیائومی
محصولات شیائومی تنها به تلفن همراه خلاصه نمیشوند.
علاوه بر گوشیها، در زمینه خانههای هوشمند، لوازم ورزشی و اداری، ساعتهای هوشمند و انواع لوازم جانبی مانند پاوربانک محصولات متنوع زیادی دارد.
فروشگاه اینترنتی گلگور از مجموعه محصولات شیائومی تنها پاوربانکهای آن را میتواند به مشتریان عرضه کند.
منابع : سایت می و شیائومی ui